keskiviikko 15. helmikuuta 2017

5. X-hihnan kiristin yms.

X-remmin kiristin

e-Villen Prusa i3 kloonin x-remmin kiristys on ihan toimiva, mutta helpompiakin ratkaisuja on olemassa.

Perusongelma juontaa juurensa extruderin ja kelkan kiinnityksestä. Siinä on käytetty monesta muusta kloonista poikkeavaa reikäväliä, joten lukuisat vaihtoehtoiset extruderit on hankala istuttaa nykyiseen laakerikelkkaan. Ehkä ajatuksena on saada koko lämpöpää tukevasti kiinni. Tarkoitus on ollut hyvä, sillä tulostuspäähän syntyy klappia laakereiden välyksestä lähtien kelkan ripustukseen asti. Oman, helposti eliminoitavan lisänsä klappiin tulee x-remmin löysyydestä.

X-remmin kireyttä voi hoitaa ensiapuna tulostamalla E:n muotoisen palikan, jonka pujottaa hihnaan. Se auttaa vähän, mutta ei ole sitten sen kummoisemmin säädettävissä.

Thingiversestä löytyi taaskin lukuisia virityksiä. Niitä en vain saanut sopimaan käytössä olevaan tulostimeen. Eli SkeutchUp auki jne..

Onneksi oikeanpuolen kelkassakin laakerin ja remmin kiinnitystä varten oleva aukko menee koko kappaleen läpi, joten kiristimen voi virittää ko. kappaleen oikealle puolelle.

Kuten kuvasta näkyy, kiristin on yksinkertainen (sukulaiset sanovat, että yksinkertaisuus on kaunista ja hymyilevät).
Mitoituksessa ei ole muuta tarkkaa (eikä sekään niin kovin tarkkaa) kuin ohjaustappien koko. Niiden pitää mahtua vanhaan koloon ja samalla tukea koko viritystä.

Laakerina käytin ulkohalkaisijaltaan 14 mm laakeria. Kun molemmin puolin jättää remmiä varten 2 mm tilaa, saa keskiaukon kooksi 18 mm. Remmi on 6 mm leveä, joten milli molemmin puolin välystä ja aukon leveydeksi tulee 8 mm (+ jotain, jos haluaa väljemmän). Reijät tulevat keskelle aukon sivuseiniin laakeria varten ja ylä- ja alapäähän kiristyspultteja varten sekä muttereiden kolot. Käytin 3x20 mm pultteja ja neliömuttereita.

 Kiristin toimii, kuten sen on tarkoituskin. X-remmin voi kiinnittää kelkkaan niin kireälle, kuin mukavasti saa ja kiristää sitten tarkemmin säätöpulteilla.

Koska tulostimeni PLA-osat olivat mustia, käytin e-Villen mustaa filaa. Se ei tulostu niin kiiltäväksi (makuasia, pidän mattapinnasta enemmän) kuin tulostimessa käytetty PLA. Koska myös kiristinpala ja hihna ovat mustia, ei kuvasta saa helposti selvää tai sitten saa.

Ainoa tähän mennessä löytynyt huonompi puoli on se, että vanha remmi on tähän viritykseen liian lyhyt. Metrin GT2-hihna riittää hyvin ja jääkin vielä pikku pätkä.

Apua Flexi-filan tulostamiseen

Flexi-fila on osoittautunut sopivuutensa moniin käyttötarkoituksiin, kuten kameran yms. linssin suojuksiin ja leluautojen renkaisiin.

Flexi-filaa löytyy monelta valmistajalta. Ne jakaantuvat perusmuoviensa perusteella kahteen pääryhmään: TPE (ThermoPlastic Elastomer) ja TPU (ThermoPlastic Polyurethane). Niiden tulostaminen onnistuu jokseenkin samoilla lämmöillä. Merkittävin ero on joustavuus. TPE:n Shore-kovuus on A85 (esim. Ninjaflex) ja TPE:n on A95 (~ D45; ns. semiflex filat mm. e-Villen Flexi-fila).

Kiitos: rigid.ink 
Toimiakseen flexi-filasta tulostetut kappaleet pitää suunnitella materiaalin ehdoilla. Reunan (Slis3r: perimeters) sekä kappaleen sisuksen rakenne ja paksuus ovat tärkeitä suureita.

Hitaalla nopeudella, tässä tapauksessa alle 15 m/s, TPU:n tulostus onnistuu melkein millä tahansa extruderilla. Tulostusnopeutta lisättäessä alkavat ongelmat, kuten rigid.inkin kuva selkeästi osoittaa:

Tulostusnopeuden kasvaessa suuttimeen syötetään vastaavasti lisää filaa. Vaikka kuuma suutin ei aiheuta kovin kummoista vastusta, sekin on liikaa notkealle filalle. Fila etsii helpoimman tien ja pursuaa ulos extruderista.

Yksi näkemäni ratkaisu oli porata lämmityselementille johtava reikä 4 mm:ksi ja laittaa siihen sopiva pätkä bowden-extrudereissa käytettyä teflon putkea. En ole kokeillut, mutta voisi olla ihan toimiva tuokin.

Toinen, ainakin toimiva, tapa on tulostaa piskuinen apupala filan syöttörullien alle. Sen voi mitoittaa huomattavasti "tyköistuvammaksi" kuin oma 5 mm korkea versio. Sen piti olla vain testi, josko ongelma ratkeaisi näin yksin kertaisesti. Mutta kun se toimi, niin annoin olla.

Luiskan kulma on sopivasti 45 astetta. Laakerin kolo on "krouvi". Joku voisi hifistellä tarkemman muotoilun.
Mutta kuten totesin, tämäkin toimi.







Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.